Welcome to my woolly world

woensdag 6 februari 2013

Demerwater in Diest

Zoals ik in mijn vorig bericht vertelde, maakte ik dus een korte wandeling door Diest in de motregen.
Mijn compact digitaaltje vergezelt me overal en mocht nu even dienst bewijzen.
Het wordt geen bloemlezing over Diest, want beelden zeggen (mij) meer dan woorden. Visuele ingesteldheid noemt dat zeker?
Ik schrijf hier wat een Diestenaar zou zeggen, want die hebben het niet zo voor 'heten'.
Zowel 'heten' als 'noemen' worden hier gereduceerd tot 'noemen'. Ik woon al zo 'n 15 jaar in de buurt en die gewoonte nam ik vrij snel over, al worden taalgevoelige mensen wel eens verleid tot corrigeren.

In Diest duikt er zowat overal waar je kijkt een historisch gebouw op. En over 't algemeen wordt er bij vernieuwing ook rekening gehouden met het geschiedrijke straatbeeld. (Foto 's best aanklikken voor een mooier beeld.)


In de jaren 60 werd de Demer die door Diest stroomt dicht gelegd vanwege de geurhinder.
Gelukkig heeft de structurele aanpak van dat probleem ervoor gezorgd dat de binnenstad veel gezelliger zal worden dankzij het opnieuw openleggen ervan. Iets waarmee onlangs werd gestart.


Aan de Ezeldijkmolen werd een sluizencomplex uitgegraven.


Ook stadinwaarts weerspiegelen de historische ijzerzandsteengebouwen zich in de etalages.


Om af te ronden nog wat Spielereien, niet al te historisch.



2 opmerkingen:

  1. Zalige stad Diest. Onze meisjes gaan er naar school. Ik ga er ook graag winkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als inwoner van Deurne, deelgemeente van Diest, vind ik het een goed idee om de Demer terug door de stad te laten vloeien. Ik twijfel er niet aan dat het heel mooi zal worden. Een meerwaarde voor de stad.

    BeantwoordenVerwijderen